musicman

225/40/18 Sau 235/40/18 Mazda 3 Mps

79 posts in this topic

Salut desii stiu ca s-a mai discutat pe undeva despre anvelope as vrea sa deschid un nou topic .Iata la ce m-am gindit as vrea ca la anu prin mai iunie sa achizitionez anvelope noi.Ma gindisem la 225 40 18,eu avind janta de vara 8 j.Am observat insa ca intra foarte bine si 235/40/18 si pretul este destul de apropiat de 225/40/18.Ca si anvelope sint foate hotarit sa-mi iau good year f1 asymetric .au review uri foarte bune si stiu si pe cineva care le are pe masina si e foarte multumit de ele.acum ma gindeam ca as avea 3 posibilitati.:1.225/40/18 x4 2.235/40/18 x4 3.225/40 18 x2 pe fata si 235/40/18 pe spate.sincer inclin pt. varianta 3.ma gindesc ca 235 sint si mai grele si apoi daca pun si pe fata manevrabilitatea o sa scada .alta varianta ar mai fi varianta 1 care imi suride. sint insa foarte nehotarit de aceea as aprecia citeva pareri.Multumesc frumos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mare dilema, si eu o am. Din fericire insa eu deja mi-am luat niste jante de 7.5" latime, deci 235 ar merge dar ar fi prea mult, asa ca nu am ramas decit sa ma dau cu capul de perete intre 225/40, 215/45 si 225/45 (asta e si ordinea preferintelor).

Dar sa discutam despre cazul tau.

1. daca pui 235 si 225 atunci:

a) ar avea sens sa pui de 235 pe fata mai degraba decit pe spate - considerind strict caracteristicile masinii;

B) mergind cu dimensiuni diferite fata-spate va fi complicat sa rotesti periodic pneurile, ceea ce inseamna ca fata se va uza excesiv, probabil vei "consuma" 3 perechi de pneuri pe fata pina sa se duca si perechea de pe spate;

c) pneul lat de 235 e o idee mai greu, diferenta nu va fi dramatica insa va fi. Iar dpdv. dinamic (aderenta, viraje) nu-ti aduce nici un avantaj daca pneul pe care-l pui este unul foarte bun, aderent si care nu se rupe usor. Singurul avantaj ar fi la capitolul confort, chair si 1cm in plus conteaza cit treci peste gropi inguste, linii de tramvai, samd. In plus, pneul va fi o idee mai inalt, ceea ce inseamna ca daca le tii la aceeasi presiune ca si pe cele de 225 confortul va fi mai bun (si dinamica si mai proasta, dar e altceva).

2. daca pui de 235 pe toate rotile atunci macar elimini neajunsul 1.b si redai masinii comportamentul unitar pe care e posibil sa-l afectezi prin 1c.

3. Eu cel mai probabil voi merge pe 225/40, nu zic sa faci si tu la fel dar ai putea sa consideri asta ca optiunea 4,

Share this post


Link to post
Share on other sites
Salut desii stiu ca s-a mai discutat pe undeva despre anvelope as vrea sa deschid un nou topic .Iata la ce m-am gindit as vrea ca la anu prin mai iunie sa achizitionez anvelope noi.Ma gindisem la 225 40 18,eu avind janta de vara 8 j.Am observat insa ca intra foarte bine si 235/40/18 si pretul este destul de apropiat de 225/40/18.Ca si anvelope sint foate hotarit sa-mi iau good year f1 asymetric .au review uri foarte bune si stiu si pe cineva care le are pe masina si e foarte multumit de ele.acum ma gindeam ca as avea 3 posibilitati.:1.225/40/18 x4 2.235/40/18 x4 3.225/40 18 x2 pe fata si 235/40/18 pe spate.sincer inclin pt. varianta 3.ma gindesc ca 235 sint si mai grele si apoi daca pun si pe fata manevrabilitatea o sa scada .alta varianta ar mai fi varianta 1 care imi suride. sint insa foarte nehotarit de aceea as aprecia citeva pareri.Multumesc frumos

In primul rand ce jante 8J ai? (asta intreb eu de curiozitate)

Ce ET au? (asta e important pt tine).

Si pe mine ma intereseaza sa fac o manevra asemanatoare, hai sa iti spun concluziile mele preliminare:

- Latimea pneurilor pare sa fie limitata in primul rand de aripile spate. un 235 s-ar putea sa intre cu ET 48, la limita, dar mai putin probabil cu 45... Oricum nu as risca sa fiu primul care cumpara 235 ca apoi sa descopere ca freaca. Daca iti iei tu, imi spui si mie daca intra :). Sau poate stii deja, si atunci te intreb cum stii...

- Din pct. meu de vedere un aspect important (cel mai important) la anvelope e grosimea talonului. Si anume vreau (cat) mai gros, pentru ca adauga seminificativ la confort. Si eu merg mai mult prin gropi in oras decat la limita pe curbe cu asfalt impecabil. In acest sens pentru mine 225/40 ies din discutie, au talonul mai subtire chiar decat 215/45-urile standard. Din acest punct de vedere 235/40 ar fi ideale. Au talonul cu 1mm mai gros ca standrd, iti ramane si vitezometrul calibrat, etc. Dar intra fara probleme?

- No offense, dar la o masina cu tractiune fata si 60%+ greutate pe fata sa pui anvelope mai late pe spate, a la Corvette... mi se pare nejustificat, si ca atare "wannabe"-ish. Deci pt mine varianta 3 iese din discutie, cu atat mai mult cu cat problema de incaput e pe spate... Cel mult invers, cu ele mai late pe fata... dar atunci ai si talonul mai gros pe fata, si sta masina cu nasul in sus... lasa-le pe toate la fel, ca asa e gandita sa fie...

- Sincer eu cand o sa imi iau jante de 18 o sa imi pun 225/45 (nu inteleg de ce nu le-ai luat in considrerare). Cresc talonul (dar in limita celui de la 205/50R17, care sunt ok), cresc garda la sol, etc. Scad efectul cuplului la roata, cu ~1%, dar fata de jantele si anvelopele standard diferenta se va reduce la ~0.5% prin jante si anvelope mai usoare. In plus, azi-maine ies cu ea din garantie, incep sa ma joc la motor, si apoi nu va mai conta :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mare dilema, si eu o am. Din fericire insa eu deja mi-am luat niste jante de 7.5" latime, deci 235 ar merge dar ar fi prea mult, asa ca nu am ramas decit sa ma dau cu capul de perete intre 225/40, 215/45 si 225/45 (asta e si ordinea preferintelor).

Dar sa discutam despre cazul tau.

1. daca pui 235 si 225 atunci:

a) ar avea sens sa pui de 235 pe fata mai degraba decit pe spate - considerind strict caracteristicile masinii;

B) mergind cu dimensiuni diferite fata-spate va fi complicat sa rotesti periodic pneurile, ceea ce inseamna ca fata se va uza excesiv, probabil vei "consuma" 3 perechi de pneuri pe fata pina sa se duca si perechea de pe spate;

c) pneul lat de 235 e o idee mai greu, diferenta nu va fi dramatica insa va fi. Iar dpdv. dinamic (aderenta, viraje) nu-ti aduce nici un avantaj daca pneul pe care-l pui este unul foarte bun, aderent si care nu se rupe usor. Singurul avantaj ar fi la capitolul confort, chair si 1cm in plus conteaza cit treci peste gropi inguste, linii de tramvai, samd. In plus, pneul va fi o idee mai inalt, ceea ce inseamna ca daca le tii la aceeasi presiune ca si pe cele de 225 confortul va fi mai bun (si dinamica si mai proasta, dar e altceva).

2. daca pui de 235 pe toate rotile atunci macar elimini neajunsul 1.b si redai masinii comportamentul unitar pe care e posibil sa-l afectezi prin 1c.

3. Eu cel mai probabil voi merge pe 225/40, nu zic sa faci si tu la fel dar ai putea sa consideri asta ca optiunea 4,

Haha... in mare parte "great minds think alike", si in acelasi timp... si mai estem si modesti...

Cu un comentariu: greutate nu depinde doar de latime. mai degraba depinde de calibrul penului, de ce greutate e gandit sa suporte, daca e xl sau nu, etc. si anumite dimensiuni sunt gandite sa meraga pe anumite masini, cu emfaza pe anumite caracteristici... verifica pe tirerack ce weight raitings sunt disponibile pt fiecare dimenziue si ce greutate au fiecare anvelopa. NU in ultimul rand, greutatea anvelopei nu depinde atat de dimensiune cat de la model la model si de la marca la marca... Dunlop MAXX cu kevlar par sa fie usoare, iar in rest PIrelli PZero si Michelin...

Share this post


Link to post
Share on other sites
In primul rand ce jante 8J ai? (asta intreb eu de curiozitate)

Ce ET au? (asta e important pt tine).

Si pe mine ma intereseaza sa fac o manevra asemanatoare, hai sa iti spun concluziile mele preliminare:

- Latimea pneurilor pare sa fie limitata in primul rand de aripile spate. un 235 s-ar putea sa intre cu ET 48, la limita, dar mai putin probabil cu 45... Oricum nu as risca sa fiu primul care cumpara 235 ca apoi sa descopere ca freaca. Daca iti iei tu, imi spui si mie daca intra :). Sau poate stii deja, si atunci te intreb cum stii...

- Din pct. meu de vedere un aspect important (cel mai important) la anvelope e grosimea talonului. Si anume vreau (cat) mai gros, pentru ca adauga seminificativ la confort. Si eu merg mai mult prin gropi in oras decat la limita pe curbe cu asfalt impecabil. In acest sens pentru mine 225/40 ies din discutie, au talonul mai subtire chiar decat 215/45-urile standard. Din acest punct de vedere 235/40 ar fi ideale. Au talonul cu 1mm mai gros ca standrd, iti ramane si vitezometrul calibrat, etc. Dar intra fara probleme?

- No offense, dar la o masina cu tractiune fata si 60%+ greutate pe fata sa pui anvelope mai late pe spate, a la Corvette... mi se pare nejustificat, si ca atare "wannabe"-ish. Deci pt mine varianta 3 iese din discutie, cu atat mai mult cu cat problema de incaput e pe spate... Cel mult invers, cu ele mai late pe fata... dar atunci ai si talonul mai gros pe fata, si sta masina cu nasul in sus... lasa-le pe toate la fel, ca asa e gandita sa fie...

- Sincer eu cand o sa imi iau jante de 18 o sa imi pun 225/45 (nu inteleg de ce nu le-ai luat in considrerare). Cresc talonul (dar in limita celui de la 205/50R17, care sunt ok), cresc garda la sol, etc. Scad efectul cuplului la roata, cu ~1%, dar fata de jantele si anvelopele standard diferenta se va reduce la ~0.5% prin jante si anvelope mai usoare. In plus, azi-maine ies cu ea din garantie, incep sa ma joc la motor, si apoi nu va mai conta :D.

 

Multumesc frumos pt. raspunsuri.Ma intrebai thefane de unde stiu daca intra 235.pai de pe wheel master.eu am et 45 acum la jantele de vara ,cu 225/40 /18 intra foarte bine si conform calculelor de pe acest site spune ca atunci cind vei avea 60 mph de fapt in realitate o sa ai undeva la 58,5 sau asa ceva nu am retinut exact.cu 235 de asemena la acest et spun ca ar fi ok numai ca s-ar apropia citiva milimetri de suspensie ,frine etc. dar ca dimensiunea ar fi ok.deci probabil ca pina in primavara ma voi tot gindi intre 225/40/18 si 235/40 /18.voi mai vedea dupa ce mai studiez atent problema. oricum multumesc frumos pt. raspunsuri.....a apropo la 225/45/18 la et 45 ei spun ca se apropie destul de mult de suspensii ,etc. de-asta nu am luat in calcul si varianta asta:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiar discutam mai devreme asta cu thefane, si 225/45 si 225/40 se apropie in egala masura de suspensii si aripa. Diferenta vine de la inaltime, 225/45 fiind destul de inalt ca pneu, si coroborat cu ET-ul de 45 care arunca pneul destul de in dreptul aripii e posibil sa apara probleme cind amotrizorul e impins tare in sus. Nu-mi dau seama cum ar fi la tine, dar la mine cu janta cu et de 40 si pneu de 205 pneul freaca doar mocheta cind e lasata, cred ca rateaza aripa cu destul de mult (juma' de centimetru cel putin).

 

Pe mazdaspeedforums absolut toti cei care au mers cu 235/40/r18 si nu au fost nevoiti sa roluiasca aripile aveau jante cu ofset de 48 si late de 8" (cele de 8.5" de obicei vin cu offseturi mai mici si se apropie si mai tare de aripa). Unii spuneau ca ar trebui sa fie ok si cu ET 45, dar nu-mi aduc aminte sa fi vazut pe careva desi sint doar 3mm diferenta.

Tu iti poti pune de 235 daca vrei, daca nu mergi cu masina foarte incarcata in spate (2-3 persoane adulte sau incarcatura echivalenta ca si greutate) sansele sa atingi sint foarte mici. Daca totusi atingi frecvent... singura solutie ramine roluirea care din cite stiu nu e cine stie ce minune.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A zis-o mituc...

In plus, eu folosesc si situ asta: http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp

Fact (observat la mine): cu 215/50R17 si ET 42 (dar 215 / 42 fiind relevant), uneori, la lasari maxime ale suspensiei spate, atingea putin de mocheta. Nu se vedeau urme, dar am auzit de vreo cateva ori in primele 2-3 saptamani, apoi nu. Probabil ca atingeau micrometric ceva litere in relief, cu ceva asperitati de la mocheta, si s-au dus. Deci mergea. Dar cam acolo e limita. Deci eu nu m-as baga la ceva care se duce mai in exterior decat acest 215 cu et 42 (ok, poate cu 1-3mm, dar nu mai mult).

Pe situl de mai sus, 225 cu ET 48 e exact la fel in exterior, deci ok. 225 cu ET 45 e cu 2-3 mm mai in exterior, deci la limita limitei.

Ca sa iti intre un 235, si sa fie la fel in exterior, iti trebuie ET 52. La et 48 probabil ca deja barbieresti ceva mocheta pana nu mai atinge. la Et 45 esti cu 7 mm mai in exterior decat ce aveam eu, si cred ca deja poate fi periculos.

Pe de alta parte, calculele astea ignora faptul ca acelasi cauciuc de aceeasi latime, isi schimba latimea reala in functie de pe ce janta il pui (cam cu 5mm la fiecare 0.5J latime a jantei). In plus, latima efectiva a profilului depinde si de modelul in sine al cauciucului, etc., mai ales cand vorbim de 2-3-5mm... Deci e posibil ca un alt profil tot de 215/50 sa nu fi atins la mine, sau e posibil sa fi frecat in draci...

Ideal ar fi sa iti dea cineva setul de anvelope la rulat 2 km, sa vezi pe bune. Dar nimeni nu face asta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dragii mei...aveti putina rabdare si o sa va luminez eu cand le motez pe ale mele.

Setup-ul este dupa cum multi stiu deja : Jante 8jx18'' - ET50 - RX8 cu Pirelli P Zero - 235/40/18.

Diferentele de greutate intre 225 si 235 sunt foarte foarte mici...

In 2 saptamani sper sa va pot da feedback pe tema asta. Sper sa fie si vremea buna :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dragii mei...aveti putina rabdare si o sa va luminez eu cand le motez pe ale mele.

Setup-ul este dupa cum multi stiu deja : Jante 8jx18'' - ET50 - RX8 cu Pirelli P Zero - 235/40/18.

Diferentele de greutate intre 225 si 235 sunt foarte foarte mici...

In 2 saptamani sper sa va pot da feedback pe tema asta. Sper sa fie si vremea buna :D

La et 50 cred ca e ideal. Dus la limita limitei afara ca sa aiba loc inauntru...

Share this post


Link to post
Share on other sites

musicman, tot ce s-a spus mai sus e corect ( ma rog, aproape tot ), dar sfaturile pe care le primesti sunt din punctul de vedere al celui care ti le da, fiecare spune ce ar face sau ce o sa faca el.

 

Nu ar fi rau sa ne spui care sunt criteriile tale de succes, in ordinea importantei, si sfaturile vor fi atunci mai folositoare pentru tine. Ce nu iti place la cele stock, ce vrei de la cele noi?

Share this post


Link to post
Share on other sites
musicman, tot ce s-a spus mai sus e corect ( ma rog, aproape tot ), dar sfaturile pe care le primesti sunt din punctul de vedere al celui care ti le da, fiecare spune ce ar face sau ce o sa faca el.

 

Nu ar fi rau sa ne spui care sunt criteriile tale de succes, in ordinea importantei, si sfaturile vor fi atunci mai folositoare pentru tine. Ce nu iti place la cele stock, ce vrei de la cele noi?

 

Nu e vorba de criterii de succes aici.Principalul motiv pt. care as vrea sa schimb anvelopele stock este faptul ca ele sint 215 pe o janta de 8j si stau destul de "intinse" ca sa zic asa..:).nu cred ca asta afecteaza foarte mult performantele masinii (ba poate dimpotriva)..mai ales ca nu am simtit absolut nimic in neregula din punctul asta de vedere nici la viteze foarte mari (260 pe bord).masina este (poate ca doar mi se pare) mai stabila in curbe.subliniez poate doar mi se pare.al doilea motiv ar fi ca din punct de vedere al lookolui ar arata mult mai bine cu 225 sau de ce nu 235.(asta cu aspectul nu ma motiveaza foarte tare,insa poate fi si asta un motiv.)un alt motiv ar fi faptul ca potentele nu-mi plac pe asfalt umed.si nu-mi mai plac pt. ca sunt cam zgomotoase.e adevarat nu sint poate niste motive foarte intemeiate...care sa ma faca sa arunc 2500ron minimum pe cauciucuri noi insa citeodata imi mai vine sa mai fac schimbari si atunci as vrea sa fac schimbari in bine daca e posibil. de-asta am cerut parerea voastra aici pe forum.sint persoane care se pricep mult mai bine decit mine oricit as citi pe net si o parere in plus nu strica niciodata.afli lucruri pe care nu le stiai .este foarte adevarat ca 225/40 nu sint cea mai buna solutie nici pt. mine. si-asa mi se pare talonul destul de mic.la 40 va fi si mai mic si evident coboara si garda la sol etc.si acum am probleme cind mai parchez in panta(asta e bucurestiul cind nu ai loc de parcare parchezi unde gasesti).noul mps vine acum standard cu 225/40.18. et ul nu il stiu dar astea sint dimensiunile anvelopei.Bani pe alte jante de vara nu mai dau acum numai ca sa le iau cu alt et.nu are rost si ar fi o investitie deocamdata degeaba.mai bine pun alt flitru de admisie si schimb enginemounturile etc.sincer cind mi-a venit ideea de a schimba anvelopele primul gind a fost sa pun 225/45/18.apoi am intrat pe wheelmaster si am vazut ca ar fi mai safe cu 225/40 si de asta am renuntat la varianta initiala.Oricum pina la primavara mai este timp.se intimpla multe pina atunci voi mai studia cum e mai bine.Multumesc inca o data pt. pareri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problema de care m-am lovit eu a fost ca nu prea gasesti un pneu 215/45/r18 sanatos decit mai greu. Unul ar fi yokohama advan sport care insa e greu de gasit in dimensiunea asta pe la noi. Idem michelin pilot exalto sau alte variante de la pirelli care s-ar putea sa fie chiar mai ciudate decit potenzele stock.

Incercind sa schimbi esti aruncat intr-o lume a jocurilor de dimensiuni, inaltimi de pneu, consideratii de confort si siguranta pe de o parte si in acelasi timp si de performanta pe alta parte, ca doar ne-am luat masina mai puternica sa ne mai si bucuram de ce poate in acest sens, nu doar de capacitatile ei (mediocre) de offroad.

 

Deci daca te impaci cu potenzele stock puse pe janta de 8 (combinatia e ok) te poti gindi sa le lasi asa - parerea mea. Daca nu atunci va trebui sa iei o decizie pe baza a ceea ce-ti doresti de la noile pneuri, asa cum spunea si danielbogdan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu exista nici o problema cu profilul 215/45 pus pe o janta de 8. Poate nu iti place cum arata, dar probleme nu sunt. Intr-adevar exista o schimbare data de janta mai lata care poate fi caracterizata ca "stabilitate" desi termenul de stabilitate este inteles si folosit gresit in 99% din cazuri. Deci nu ti se pare.

 

In cazul in care astea sunt toate motivele tale, te sfatuiesc sa stai cu anvelopele actuale pana le termini, ca sa nu arunci bani aiurea, si apoi sa decizi intre 225/45 si 225/40 bazat pe pret. Pe cate am vazut eu, 225/40 sunt sensibil mai ieftine. Daca totusi nu e asa, sunt sigur ca poti sa-ti iei fara probleme 225/45 daca asta iti doresti, nu o sa atinga.

 

Confortul nu este dat de inaltimea talonului, ci de presiunea in pneuri. Cu cat presiunea e mai mica, cu atat confortul e mai mare - evident dealtfel. Din acest punct de vedere, latimea mai mare a pneului permite o presiune ceva mai mica, iar 225/45 permite o presiune si mai mica decat 225/40. In plus, cum a spus si mituc, exista un confort sporit din diametrul mai mare al lui 225/45, ca si din volumul sporit de aer din interior. In final, legat de inaltimea talonului - e bine sa ai un talon inalt pentru acele cazuri in care dai intr-o groapa epica, in care pneul se deformeaza foarte tare si dai cu janta in asfalt, si evident cu cat pneul e mai inalt cu atat sansele sa se intample asta sunt mai mici.

 

Nu cred ca are sens sa te gandesti la 235 daca nu iti doresti aderenta sporita. Pneurile mai late au niste dezavantaje ( tramlining sporit, zgomot sporit, directia mai putin comunicativa ) si niste avantaje ( in special aderenta sporita dar si posibilitatea de a rula cu presiuni mai mici, care creste confortul ). Daca nu vrei aderenta, nu cred ca are sens sa accepti dezavantajele.

 

Hope it helps.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Confortul nu este dat de inaltimea talonului, ci de presiunea in pneuri. Cu cat presiunea e mai mica, cu atat confortul e mai mare - evident dealtfel. Din acest punct de vedere, latimea mai mare a pneului permite o presiune ceva mai mica, iar 225/45 permite o presiune si mai mica decat 225/40. In plus, cum a spus si mituc, exista un confort sporit din diametrul mai mare al lui 225/45, ca si din volumul sporit de aer din interior. In final, legat de inaltimea talonului - e bine sa ai un talon inalt pentru acele cazuri in care dai intr-o groapa epica, in care pneul se deformeaza foarte tare si dai cu janta in asfalt, si evident cu cat pneul e mai inalt cu atat sansele sa se intample asta sunt mai mici.

Cred ca amundoi over-simplificam... :).

Nu e vorba nici doar de presiune...

Ce simtim noi ca si confort (sau lipsa de) e dat de reactia anvelopei la (si cum mediaza) schimbari bruste ale distantei dintre suprafata de rulare a anvelopei si marginea jantei (care intamplator e legata rigid, ca distanta, de axul ei).

Ei bine, intr-o prima aproximatie se poate presupune ca se poarta ca un resort (amortizat). Adicalea cu cat il deformezi mai tare (ca distanta), cu atat impinge mai tare inapoi. De ce face anvelopa asta? pentru ca atunci cand o turtesti (vine un damb si o impinge spre janta) volumul ei total scade, cantitatea de aer dinauntru ramane aceeasi, procesul se desfasoara repede deci adiabat, si atunci p*V^gama=constant. V scade, p tre' sa creasca. adica presiunea. si daca presiunea creste, creste forta cu care anvelopa impinge intr-o parte in sosea, in partea cealata in janta/suspensie/masina.

Acum cum percepem noi confortul? Pai il percepem ca amortizare, cu atat mai mare cu cat forta generata de deplasarea anvelopei datorita unei denivelari e mai mica.

Cum minimizam forta? Minimizand variatia presiunii la aceeasi deplasare a suprafetei de rulare a anvelopei.

Cum se poate face asta? pai ne uitam la pV^g = (p+dp)(V-dV)^g (unde dp si dV sunt variatiile respectivilor parametri). Pentru simplitate, se poate imparti: [(p+dp)/p][(V-dV)/V]^g=1 => (1+dp/p)(1-dV/V)^g=1 => (1+dp/p)=(1-dV/V)^-g. Pentru ca dV/V e in cazul nostru foarte mic, se poate aproxima ca:

(1+dp/p)=1+g*dV/V => dp/p=gdV/V => dp = g*p*dV/V... si de-acum e simplu

 

1. Maximizam V. Adica sa fie volumul total al anvelopei cat mai mare. adica latime x talon cat mai mare.

2. La aceeasi deplasare a suprafetei de rulare minimizam dV... adica sa se schimbe volumul cat mai putin la aceeasi deplasare pe inaltime. Pai schimbarea de volum va fi inaltimea pe care se deplaseaza suprafata x suprafata in sine, care la randul ei e lungimea petei de contact (care depinde de presiune, caracteristicile pneului, etc) x latimea anvelopei. Adica sa fie anvelopa cat mai ingusta (!).

3. Nu in ultimul rand, minimizam presiunea in anvelopa (in limitele sigurantei si a indicatiilor date de fabricant).

g = gamma = constanta adiabatica, era parca in jur de 1.7 pt aer... cert e ca e constanta, nu putem umbla la ea.

 

Concluzia: Pentru confort puneti talon cat mai inalt, presiune cat mai mica, iar latimea e greu de spus in final in ce parte trage, oricum nu major in vreuna din ele... Evident ca pentru "stabilitate" efectele sau cerintele sunt inverse. Deasemenea, principiile de mai sus nu pot fi duse dincolo de niste limite la care incep sa apara alte efecte (de ex. la mine 215/50/R17 erau deja atat de elastice incat intrau in rezonanta cu restul suspensiei, dand vibratii foarte stresante).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

dar daca as schimba 215/50/17 cu 225/45/17 ar fi vreo problema? nu stiu daca sunt si 225/50/17, cred ca ar fi mai bune cele din urma. vorbim pe janta originala, ce parere aveti. multumesc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca sa raminem on-topic poti in cazul tau asocia:

- 215/50/17 cu 215/45/r18 - stock;

- 225/45/17 cu 225/40/r18 - mai lat dar diametru total al rotii o idee mai mic;

- 225/50/17 cu 225/45/r18 - mai lat si diamtru total al rotii mai mare - deci si pneu mai inalt;

...din topicul curent. Toate merg pe janta originala daca aceasta are dimensiunea de 7x17".

Share this post


Link to post
Share on other sites

da. multumesc pentru raspuns. eu vreau sa raman tot pe 17 si nu stiam daca merg 225/50/17.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trebuie sa afli latimea jantei originale. Dupa aceea putem comenta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alea stock de pe mazda6 sint 7x17.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Problema de care m-am lovit eu a fost ca nu prea gasesti un pneu 215/45/r18 sanatos decit mai greu. Unul ar fi yokohama advan sport care insa e greu de gasit in dimensiunea asta pe la noi. Idem michelin pilot exalto sau alte variante de la pirelli care s-ar putea sa fie chiar mai ciudate decit potenzele stock.

Incercind sa schimbi esti aruncat intr-o lume a jocurilor de dimensiuni, inaltimi de pneu, consideratii de confort si siguranta pe de o parte si in acelasi timp si de performanta pe alta parte, ca doar ne-am luat masina mai puternica sa ne mai si bucuram de ce poate in acest sens, nu doar de capacitatile ei (mediocre) de offroad.

 

Deci daca te impaci cu potenzele stock puse pe janta de 8 (combinatia e ok) te poti gindi sa le lasi asa - parerea mea. Daca nu atunci va trebui sa iei o decizie pe baza a ceea ce-ti doresti de la noile pneuri, asa cum spunea si danielbogdan.

 

va dati seama ca mi-ar place sa pot pune si 235 pt. mai multa aderenta asa cum spuneati si voi din pacate cu et-ul de 45 este foarte riscant.am observat ca pt. 235 cel mai bine ar fi un et de 50.pe wheel/tire size/calculator spun ca la un et de 45 anvelopele ies in afara 17mm si ca ar fi bine sa iau in calcul un et mai mare sau sa ma asigur ca nu atinge.Asa cum spui si tu mituc gasesti foarte greu 225/45/18 .adica gasesti insa nu ceea ce vreau eu adica good year f1 asymetric.Si danielbogdan are dreptate pretul pt. 225/40 este sensibil mai mic insa chiar nu m-as uita la bani daca as gasii ceea ce imi doresc.Se pare insa ca good year nu fabrica asymetricele pe aceasta dimensiune.alta optiune ar fi dunlop sport gt maxx insa nu am studiat foarte bine si nu stiu daca fabrica pe 225/45/18.Dar daca voi gasi una din variantele expuse mai sus cred ca voi lua 225/45/18.Daca nu sa mai astepte pina s-or toci potenzele .poate pina atunci vind masina si iau alta..:)))inca o data multumesc pt. sfaturi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cred ca amundoi over-simplificam... :).

Nu e vorba nici doar de presiune...

Ce simtim noi ca si confort (sau lipsa de) e dat de reactia anvelopei la (si cum mediaza) schimbari bruste ale distantei dintre suprafata de rulare a anvelopei si marginea jantei (care intamplator e legata rigid, ca distanta, de axul ei).

Ei bine, intr-o prima aproximatie se poate presupune ca se poarta ca un resort (amortizat). Adicalea cu cat il deformezi mai tare (ca distanta), cu atat impinge mai tare inapoi. De ce face anvelopa asta? pentru ca atunci cand o turtesti (vine un damb si o impinge spre janta) volumul ei total scade, cantitatea de aer dinauntru ramane aceeasi, procesul se desfasoara repede deci adiabat, si atunci p*V^gama=constant. V scade, p tre' sa creasca. adica presiunea. si daca presiunea creste, creste forta cu care anvelopa impinge intr-o parte in sosea, in partea cealata in janta/suspensie/masina.

Acum cum percepem noi confortul? Pai il percepem ca amortizare, cu atat mai mare cu cat forta generata de deplasarea anvelopei datorita unei denivelari e mai mica.

Cum minimizam forta? Minimizand variatia presiunii la aceeasi deplasare a suprafetei de rulare a anvelopei.

Cum se poate face asta? pai ne uitam la pV^g = (p+dp)(V-dV)^g (unde dp si dV sunt variatiile respectivilor parametri). Pentru simplitate, se poate imparti: [(p+dp)/p][(V-dV)/V]^g=1 => (1+dp/p)(1-dV/V)^g=1 => (1+dp/p)=(1-dV/V)^-g. Pentru ca dV/V e in cazul nostru foarte mic, se poate aproxima ca:

(1+dp/p)=1+g*dV/V => dp/p=gdV/V => dp = g*p*dV/V... si de-acum e simplu

 

1. Maximizam V. Adica sa fie volumul total al anvelopei cat mai mare. adica latime x talon cat mai mare.

2. La aceeasi deplasare a suprafetei de rulare minimizam dV... adica sa se schimbe volumul cat mai putin la aceeasi deplasare pe inaltime. Pai schimbarea de volum va fi inaltimea pe care se deplaseaza suprafata x suprafata in sine, care la randul ei e lungimea petei de contact (care depinde de presiune, caracteristicile pneului, etc) x latimea anvelopei. Adica sa fie anvelopa cat mai ingusta (!).

3. Nu in ultimul rand, minimizam presiunea in anvelopa (in limitele sigurantei si a indicatiilor date de fabricant).

g = gamma = constanta adiabatica, era parca in jur de 1.7 pt aer... cert e ca e constanta, nu putem umbla la ea.

 

Concluzia: Pentru confort puneti talon cat mai inalt, presiune cat mai mica, iar latimea e greu de spus in final in ce parte trage, oricum nu major in vreuna din ele... Evident ca pentru "stabilitate" efectele sau cerintele sunt inverse. Deasemenea, principiile de mai sus nu pot fi duse dincolo de niste limite la care incep sa apara alte efecte (de ex. la mine 215/50/R17 erau deja atat de elastice incat intrau in rezonanta cu restul suspensiei, dand vibratii foarte stresante).

 

Stai ca nu e chiar asa. Si eu credeam la fel ca tine, dar pur si simplu nu e corect. Desigur ca volumul interior al anvelopei variaza, dar putin, si implicit variaza si presiunea, dar tot putin. Eu inca nu am gasit vreun calcul care sa tina seama de aceasta variatie, deci toti autorii o considera irelevanta si nici macar nu o mentioneaza. Ca verificare practica: apreciaza din ochi cam cat variaza volumul anvelopelor intre masina goala si masina incarcata la maxim - probabil ca nu vei observa ca ar varia vreun pic, desi ai adaugat sarcina in plus cam 25% asa. Sau si mai bine: masoara presiunea in cele doua cazuri, si as pune pariu ca nu vei observa vreo diferenta, oricum in nici un caz 25%.

 

Deformarea anvelopei este data de o relatie foarte simpla, si anume forta egal presiunea inmultita cu suprafata, F = p*A, unde forta este forta de apasare pe roata, p este presiunea in anvelopa si A este suprafata petei de contact. Daca apesi mai tare roata, ceea ce se modifica sensibil este suprafata petei de contact - din cauza formei rotunde a rotii, la deformari verticale mici pata de contact creste foarte mult. Exact din acest motiv la scaderi mari ale presiunii in roata ( pana la 40% fata de recomandarea producatorului ) nu poti observa cu ochiul liber ca presiunea nu e buna, pentru ca roata nu prea e deformata.

 

Mai departe, legatura dintre aceasta deformare si forta pe roata ne putem imagina ca este facuta de o constanta elastica virtuala, F = k*d. Spun virtuala pentru ca ea de fapt nu e constanta, din cauza ca suprafata petei de contact nu variaza direct proportional deformarea, si atunci constanta e variabila :-)

 

Oricum, k depinde de p, si anume cu cat p e mai mare cu atat K e mai mare. k poate fi considerat constant pentru variatii foarte mici ale fortei de apasare, si atunci e ca si cum roata ar fi un arc, mai tare daca are presiune mai mare si mai moale daca presiunea e mai mica. Evident un arc tare inseamna un confort mic, exact ca si la arcurile propriu-zise ale masinii.

 

In practica, presiunea din roata constituie cam 90% din forta elastica respectiva, si restul de 10% e data de peretii anvelopei. Aici desigur contribuie si inaltimea talonului, cu cat e mai inalt cu atat acesti 10% sunt mai mici, dar fiind doar 10% conteaza mult mai putin decat restul, care tin de presiune. Probabil in cazul unei anvelope runflat, impartirea este cu totul altfel, poate 60%-40%, sau cine stie, si acolo talonul conteaza mult mai mult.

 

Pe scurt, de asta am spus ca inaltimea talonului nu conteaza. De fapt conteaza, dar putin. Deci da, am simplificat, ca sa pot formula mai usor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu uitati ca forta data de variatia de presiune apasa pe toti peretii anvelopei, pentru ca aerul e lichid/gaz. Nu cred ca trebuie neglijat nici coeficientul de elasticitate al aerului care se va opune si el compresiei.

 

Personal nu am luat niciodata in calcul neaparat inaltimea pneului cind m-am gindit la confort, cel putin nu prin prisma unui tampon elastic care amortizeaza mai mult. Poate din cauza ca daca simteam ca masina e barcoasa ma apucam si bagam 0.1 bar mai mult anihilind avantajul acesta. Cel mai mult ma gindeam la diametrul total al rotii si la unghiul de atac mai ascutit si, deci, variatie mai putin brusca a inaltimii intregului ansamblu, pneu-suspensie, la aceeasi viteza de deplasare si greutate a masinii.

Apoi, daca e vorba sa discutam despre confort la un drum cu gropite si fisuri (ma refer doar la latime si lungime, nu la adincime unde lucrurile sint clare odata ce roata cade acolo), un pneu mai lat, fie si doar cu 1cm, va scade posibilitatea ca roata ca cada mai mult de jumatate in vreo fisura sau groapa de mici dimensiuni (daca vrei sa eviti asta, ofc, daca le iei in plin nu mai conteaza).

 

Imi aduc aminte cu placere de gimnaziu si inceputul liceului cind calaream o bicicleta de dimensiunile unui pegas (era ceva rusesc) si-mi tremurau dintii mai tare daca bagam 1.8bar in pneul spate daca era pneu normal decit 2.2 daca era pneu de minimobra pe care-l dublam cu un pneu normal cu marginile taiate (daca bagam mai putin de 2.0 dupa 3-4 ore de mers in stilul meu dadeam foc la camera si pneul interior din cauza frecarii).

 

Ideea e ca toate dimensiunile ajuta la confort daca-s mai mari - mentinind presiunea constanta. Cu alte cuvinte, ca sa pastrezi indicele de confort tre' sa dai presiunea putin mai jos daca una dintre dimensiuni e mai mica decit etalonul.

 

O alta chestie interesanta ar fi de vazut cum variaza elasticitatea/duritatea rotii cu dimensiunea, pastrind presiunea constanta intre subiectele comparate (ma gindesc la curbe, acceleratie, frina, etc). Intuitiv indicele de elasticitate creste facind-o mai dura pe masura cresterii in dimensiuni, ceea ce inseamna ca se poate obtine aproximativ acelasi comportament al masinii ca si cu o roata mai "mica" dar la o presiune mai scazuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
O alta chestie interesanta ar fi de vazut cum variaza elasticitatea/duritatea rotii cu dimensiunea, pastrind presiunea constanta intre subiectele comparate (ma gindesc la curbe, acceleratie, frina, etc). Intuitiv indicele de elasticitate creste facind-o mai dura pe masura cresterii in dimensiuni, ceea ce inseamna ca se poate obtine aproximativ acelasi comportament al masinii ca si cu o roata mai "mica" dar la o presiune mai scazuta.

 

Este exact asa cum spui.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stai ca nu e chiar asa. Si eu credeam la fel ca tine, dar pur si simplu nu e corect. Desigur ca volumul interior al anvelopei variaza, dar putin, si implicit variaza si presiunea, dar tot putin. Eu inca nu am gasit vreun calcul care sa tina seama de aceasta variatie, deci toti autorii o considera irelevanta si nici macar nu o mentioneaza. Ca verificare practica: apreciaza din ochi cam cat variaza volumul anvelopelor intre masina goala si masina incarcata la maxim - probabil ca nu vei observa ca ar varia vreun pic, desi ai adaugat sarcina in plus cam 25% asa. Sau si mai bine: masoara presiunea in cele doua cazuri, si as pune pariu ca nu vei observa vreo diferenta, oricum in nici un caz 25%.

 

Deformarea anvelopei este data de o relatie foarte simpla, si anume forta egal presiunea inmultita cu suprafata, F = p*A, unde forta este forta de apasare pe roata, p este presiunea in anvelopa si A este suprafata petei de contact. Daca apesi mai tare roata, ceea ce se modifica sensibil este suprafata petei de contact - din cauza formei rotunde a rotii, la deformari verticale mici pata de contact creste foarte mult. Exact din acest motiv la scaderi mari ale presiunii in roata ( pana la 40% fata de recomandarea producatorului ) nu poti observa cu ochiul liber ca presiunea nu e buna, pentru ca roata nu prea e deformata.

 

Mai departe, legatura dintre aceasta deformare si forta pe roata ne putem imagina ca este facuta de o constanta elastica virtuala, F = k*d. Spun virtuala pentru ca ea de fapt nu e constanta, din cauza ca suprafata petei de contact nu variaza direct proportional deformarea, si atunci constanta e variabila :-)

 

Oricum, k depinde de p, si anume cu cat p e mai mare cu atat K e mai mare. k poate fi considerat constant pentru variatii foarte mici ale fortei de apasare, si atunci e ca si cum roata ar fi un arc, mai tare daca are presiune mai mare si mai moale daca presiunea e mai mica. Evident un arc tare inseamna un confort mic, exact ca si la arcurile propriu-zise ale masinii.

 

In practica, presiunea din roata constituie cam 90% din forta elastica respectiva, si restul de 10% e data de peretii anvelopei. Aici desigur contribuie si inaltimea talonului, cu cat e mai inalt cu atat acesti 10% sunt mai mici, dar fiind doar 10% conteaza mult mai putin decat restul, care tin de presiune. Probabil in cazul unei anvelope runflat, impartirea este cu totul altfel, poate 60%-40%, sau cine stie, si acolo talonul conteaza mult mai mult.

 

Pe scurt, de asta am spus ca inaltimea talonului nu conteaza. De fapt conteaza, dar putin. Deci da, am simplificat, ca sa pot formula mai usor.

Nu stiu daca ne-am vazut fizic vreodata la vreo intalnire a clubului, dar tu si cu mine ar trebui sa ne vedem la o bere sa discutam fizica... si nu numai :). I mean as a compliment :).

Dar revenind la subiect...

Ai perfecta dreptate cu pata de contact. Si perfecta dreptate ca F=p*A. DAR...

Faptul ca pata de contact creste, este o CONSECINTA a cresterii fortei aditionale aplicate...

Fact is ca din cauza vitezei cu care se face deformarea in cazului unui damb (luat in viteza, ca acolo discutam de amortizare, nu la mers usor cu 3km/h cand se leagana masina cu totul pe toate damburile), acceleratiile si variatiile de impuls (intram in mai multe detalii daca vrei :)) care au loc intr-un timp f scurt dau nastere la forte imense (de-aia o piatra aruncata in geam il sparge, pentru ca geamul incearca sa o opreasca prea brusc, pe cand o piatra pusa pe geam nu il sparge). Tot de-aia nu se vede deformarea anvelopei la incarcarea masinii (desi se vede, dar nu extrem de mult), pentru ca fortele de care vorbim sunt mai mari decat ~1kN.

Mai exact, anvelopa si pata de contact se lateste exact cat are nevoie ca p(+dp) x aria sa egaleze forta exercitata. Practic creste A, prin deformarea (turtirea) anvelopei. Dar din deformarea anvelopei scade volumul, ca o consecinta geometrica, nu a fortei. Si care variatie de volum determina variatia de presiune de care vorbeam.

Nu in ultimul rand, eu am observat diferente majore intre aceeasi masina cu pneuri 215/45 si 205/50, si tre sa fie ceva la mijloc, dincolo de un prag senzorial uman...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu uitati ca forta data de variatia de presiune apasa pe toti peretii anvelopei, pentru ca aerul e lichid/gaz. Nu cred ca trebuie neglijat nici coeficientul de elasticitate al aerului care se va opune si el compresiei.

 

Personal nu am luat niciodata in calcul neaparat inaltimea pneului cind m-am gindit la confort, cel putin nu prin prisma unui tampon elastic care amortizeaza mai mult. Poate din cauza ca daca simteam ca masina e barcoasa ma apucam si bagam 0.1 bar mai mult anihilind avantajul acesta. Cel mai mult ma gindeam la diametrul total al rotii si la unghiul de atac mai ascutit si, deci, variatie mai putin brusca a inaltimii intregului ansamblu, pneu-suspensie, la aceeasi viteza de deplasare si greutate a masinii.

Apoi, daca e vorba sa discutam despre confort la un drum cu gropite si fisuri (ma refer doar la latime si lungime, nu la adincime unde lucrurile sint clare odata ce roata cade acolo), un pneu mai lat, fie si doar cu 1cm, va scade posibilitatea ca roata ca cada mai mult de jumatate in vreo fisura sau groapa de mici dimensiuni (daca vrei sa eviti asta, ofc, daca le iei in plin nu mai conteaza).

 

Imi aduc aminte cu placere de gimnaziu si inceputul liceului cind calaream o bicicleta de dimensiunile unui pegas (era ceva rusesc) si-mi tremurau dintii mai tare daca bagam 1.8bar in pneul spate daca era pneu normal decit 2.2 daca era pneu de minimobra pe care-l dublam cu un pneu normal cu marginile taiate (daca bagam mai putin de 2.0 dupa 3-4 ore de mers in stilul meu dadeam foc la camera si pneul interior din cauza frecarii).

 

Ideea e ca toate dimensiunile ajuta la confort daca-s mai mari - mentinind presiunea constanta. Cu alte cuvinte, ca sa pastrezi indicele de confort tre' sa dai presiunea putin mai jos daca una dintre dimensiuni e mai mica decit etalonul.

 

O alta chestie interesanta ar fi de vazut cum variaza elasticitatea/duritatea rotii cu dimensiunea, pastrind presiunea constanta intre subiectele comparate (ma gindesc la curbe, acceleratie, frina, etc). Intuitiv indicele de elasticitate creste facind-o mai dura pe masura cresterii in dimensiuni, ceea ce inseamna ca se poate obtine aproximativ acelasi comportament al masinii ca si cu o roata mai "mica" dar la o presiune mai scazuta.

Se poate demonstra geometric - o roata cu 1% mai mare nu ajuta absolut deloc sa intre mai putin in gropi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now